Na co dzień w pomieszczeniach magazynowych czy produkcyjnych mamy do czynienia z systematycznym transportem towarów. Tego typu prace powodują wykorzystanie ogromnej ilości energii. Aby obniżyć koszty energii inwestuje się w bardziej wydajne metody produkcji, stosuje się efektywniejszą instalację klimatyzacyjną czy prowadzi prace docieplające budynek dostępnymi materiałami termoizolującymi. Niezwykle często rozwiązanie problemu znajduje się zupełnie gdzieś indziej.
Kluczowym jest zastosowanie odpowiednich technik odseparowujących poszczególne powierzchnie od siebie, ale też mających za zadanie chronić przed czynnikami zewnętrznymi. Na ratunek idzie nam intensywny rozwój technologii, którego efektem są rozmaite urządzenie przeładunkowe w tym uszczelnienia, bramy czy rampy przeładunkowe.
Infrastruktura przeładunkowa, w skład której wchodzą:
Doki przeładunkowe to nie tylko miejsce samego przeładunku, to szereg praktycznych i funkcjonalnych rozwiązań umożliwiających działania przeładunkowe. Urządzenia te skupiają często w swojej budowie rampy przeładunkowe, bramy czy uszczelnienia bramowe. Aby jednak mówić o wymiernych korzyściach w aspekcie oszczędności, należy rozpatrywać te urządzenia w sposób indywidualny i szczegółowy.
Uszczelnienia bramowe
Za doszczelnienie naczepy pojazdu z częścią magazynową odpowiada uszczelnienie bramowe. Uszczelnienie bramowe stanowi barierę przed wymianą mas powietrza, co pozwala na znaczne zmniejszenie strat energii cieplnej.
Podstawowy model uszczelnienia wykorzystuje, jako element czynny, fartuchy zainstalowane na obwodzie ramy nośnej wykonanej z profili stalowych, cynkowanych ogniowo lub aluminiowych. Urządzenie to zapewnia długoletnią i bezawaryjną pracę. Uszczelnienia, zamykając otwór bramowy, zabezpieczają obszar przeładunku przed niechcianymi czynnikami.
Innym proponowanym uszczelnieniem jest uszczelnienie pneumatyczne. Specyfika tego urządzenia umożliwia w czasie nie dłuższym niż 15s dopasowywanie się górnych i bocznych poduszek do kształtu oraz wymiarów pojazdu ciężarowego znajdującego się na stanowisku przeładunkowym.
Uszczelnienie pneumatyczne umożliwia dopasowywanie się górnych i bocznych poduszek do kształtu oraz wymiarów pojazdu ciężarowego znajdującego się na stanowisku przeładunkowym, co zajmuje nie więcej niz 15 sekund.
Bramy szybkobieżne
Bramy wjazdowe otwarte są zwykle przez pewien krótki czas w trakcie przejazdu, nie mniej jednak suma takich sytuacji oraz poszczególnych czasów otwarcia bramy zaczyna mieć znaczenie w ogólnym bilansie energetycznym. Bramy szybkobieżne DYNACO redukują wymianę mas powietrza, dzięki wysokiej prędkości pracy płata bramy 2,4 m/s (otwieranie bramy) oraz 1,2 m/s (zamykanie bramy). Konstrukcja dołu płata bramy zapewnia doleganie do posadzki, a prowadnice boczne szczelność podczas naporu wiatru, co w znaczny sposób eliminuje skoki temperatur. Dla chłodnych warunków pracy w bramie Freezer M2, zastosowano instalację grzewczą prowadnic, co umożliwia płynne działanie w skrajnych temperaturach sięgających nawet -30OC. Spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie śluzy termicznych. Funkcjonowanie śluzy opiera się na ograniczeniu ruchu mas powietrza; m.in..poprzez zastosowanie dwóch bram szybkobieżnych osadzonych na przeciwległych krańcach korytarza. Przestrzeń ta umożliwia przejazd jedynie po uprzednim zamknięciu poprzedniej bramy.
Rampy przeładunkowe
Rampa przeładunkowa to urządzenie umożliwiające przejazd pomiędzy naczepą pojazdu, a powierzchnią magazynową. Przejazd osiągany jest za pomocą wargi, która spoczywa na tylnej krawędzi naczepy. Rampy dopasowują się do różnicy poziomów oraz umożliwiają przechylanie się mostu wraz z naczepą zapewniając ciągłość procesu przeładunkowego. W celu zachowania wyższych parametrów termoizolacyjnych stosuje się piankę poliuretanową na spodniej części rampy. Zmniejsza to tak zwany efekt mostka cieplnego, w znacznym stopniu ograniczając przewodnictwo cieplne pomiędzy środowiskiem zewnętrznym, a przestrzenią przeładunkową.
Dobór prawidłowego urządzenia do indywidualnych potrzeb jest bardzo złożoną kwestią. W tych sprawach należy opierać się wyłącznie na doświadczeniu specjalistów.
Autor tekstu: Leszek Szukiel, Młodszy Specjalista ds. Techniczno-Rozwojowych, Kolbud Sp. z o.o.