Artykuły

Eksploatacja bram i mostów przeładunkowych, czyli jak zapewnić im długą żywotność?

No Comments

Przeglądy codzienne oraz wybrane przeglądy okresowe mogą być wykonywane przez przeszkolonego użytkownika. Pozostałe czynności obsługowe należy powierzyć autoryzowanemu serwisowi. Naprawy i przeglądy bram, a w szczególności sprężyn, lin nośnych oraz urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację (zabezpieczenia na przypadek zerwania lin nośnych oraz pęknięcia sprężyn), a także bębnów linowych i automatyki mogą być dokonywane tylko przez autoryzowany serwis.

Naprawy i przeglądy bram, a w szczególności sprężyn, lin nośnych oraz urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację (zabezpieczenia na przypadek zerwania lin nośnych oraz pęknięcia sprężyn), a także bębnów linowych i automatyki mogą być dokonywane tylko przez autoryzowany serwis.

Zachowanie przewidzianego przez producenta czasu sprawności urządzenia wymaga spełnienia wymogów użytkowania i obsługi.

Użytkowanie, czyli po prostu wykorzystywanie urządzenia do zadań przewidzianych przez producenta, w taki sposób, by urządzenie było w pełni sprawne przez maksymalnie długi czas zależy od: 

  • stosowania urządzenia zgodnie z zaplanowanym przez producenta przeznaczeniem,
  •  przestrzegania właściwości technicznych takich jak np. dopuszczalna nośność mostu przeładunkowego,
  •  wydajności pracy, np. przestrzegania dopuszczalnej liczby otwarć i zamknięć bramy segmentowej w czasie jednej godziny
Obsługa obejmuje wszystkie czynności mające na celu utrzymanie stanu technicznego umożliwiającego użytkowanie zgodne z przeznaczeniem. Są to:  przeglądy codzienne i okresowe,
  • zaopatrywanie w części i środki eksploatacyjne,
  • naprawy

Sam fakt udzielenia gwarancji na określony w karcie gwarancyjnej czas nie zwalnia użytkownika z obowiązku wykonywania płatnych przeglądów okresowych uzależnionych od ilości cykli lub okresu użytkowania bramy. W przypadkach spornych jest to często warunek uznania lub nie roszczeń z tytułu udzielonej gwarancji.

Krzysztof Skonieczny, Dyrektor Zakładu Serwisu

Istnieje jednak szereg zadań obsługi bieżącej, które przeszkolony użytkownik może przeprowadzić we własnym zakresie. Przykładowe czynności obejmują:

 

  • przegląd lin nośnych – gdy zostaną stwierdzone oznaki uszkodzenia, przerwania, obluzowana lub swobodnego zwisania należy poinformować służby serwisowe,
  • sprawdzenie dokręcenia śrub i nakrętek oraz szyn bieżnych – należy je dokręcić, jeżeli są poluzowane,
  • inspekcja górnej, bocznych i dolnej uszczelek gumowych – w razie potrzeby należy je oczyścić,
  • sprawdzenie stanu technicznego szyn bieżnych – w razie konieczności trzeba je oczyścić,
  • sprawdzenie stanu rolek i ich łożysk, smarowanie łożysk – jeżeli łożyska lub rolki są uszkodzone, należy polecić wymianę autoryzowanemu serwisowi,
  • sprawdzenie zawiasów na przypadek wystąpienia uszkodzeń, smarowanie w razie konieczności – te czynności może wykonać użytkownik, lecz wymiana zawiasów powinna być przeprowadzona tylko przez autoryzowany serwis,
  • sprawdzenie wyrównoważenia ciężaru płata bramy przez sprężyny skrętne (dotyczy bram obsługiwanych ręcznie) – jeżeli płat częściowo otwartej bramy samoistnie unosi się lub opada należy skontaktować się z serwisem w celu zlecenia regulacji sprężyn skrętnych.

Obsługa mostów przeładunkowych wiąże się z szeregiem czynności, z których część może podobnie jak w przypadku bram, po przeszkoleniu wykonać użytkownik:

  • codzienne sprawdzenie, czy nie wystąpiły widoczne uszkodzenia,
  • cotygodniowe sprawdzenie działania wszystkich funkcji mostu przeładunkowego, nawet jeżeli nie są one wykorzystywane (sprawdzenia należy dokonać poprzez przeprowadzenie kilku pełnych cykli pracy),
  • czyszczenie i smarowanie zgodnie z wytycznymi producenta,
  • sprawdzenie poziomu oleju w zbiorniku.

Konserwacja roczna

W ramach konserwacji rocznej most przeładunkowy jest poddawany sprawdzeniu pod kątem wadliwego działania lub uszkodzonych części. Inspekcji podlegają wszystkie podzespoły mechaniczne, hydrauliczne i elektryczne. Wszystkie te prace, ze względu na stopień zaawansowania, powinny zostać powierzone autoryzowanemu serwisowi.

konserwacja mostów przeładunkowychZasady eksploatacji urządzeń są określane na etapie projektowania oraz podczas badań prototypów. Zgodnie z przepisami regulującymi zasady dopuszczenia wyrobów do obrotu na terenie UE, zasady eksploatacji muszą być załączone do każdego urządzenia. Zasady te opisane są np. w:

 

  • instrukcji obsługi,
  • dokumentacji techniczno-ruchowej,
  • instrukcji użytkowania,
  • dokumentacji serwisowej.

Szczegółowych instrukcji należy szukać w wymienionej dokumentacji. Przedstawione informacje nie stanowią instrukcji eksploatacji. Pokazują jedynie ogólne zasady użytkowania i obsługi, o których warto pamiętać, by wydłużyć czas eksploatacji bram i mostów przeładunkowych.

Czytaj więcej »

Jak poradzić sobie z problemem braku miejsca na standardowe stanowisko przeładunkowe?

Stanowisko przeładunkowe dzięki takiemu rozwiązaniu nie zajmuje miejsca, gdy nie jest to konieczne. Jest to szczególnie przydatne w wąskich obszarach, gdzie musi zostać zachowana odpowiednia przestrzeń dla swobodnego ruchu innych pojazdów, przez co miejsca na rozładunek jest bardzo mało, a pojazdy zmuszone są do parkowania równolegle do rampy.

Bramy szybkobieżne ATEX dedykowane dla obszarów zagrożonych wybuchem

Bramy szybkobieżne ATEX to urządzenia Dynaco dedykowane do obszarów zagrożonych wybuchem. Wyróżniają się unikatową konstrukcją, która została zaprojektowana w sposób wykluczający wszystkie możliwe źródła zapłonu. Zamontowane w bramach systemy elektryczne są wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia zwiększające bezpieczeństwo. Detektor dolnej krawędzi oraz fotokomórka są iskro bezpieczne.