Przeglądy codzienne oraz wybrane przeglądy okresowe mogą być wykonywane przez przeszkolonego użytkownika. Pozostałe czynności obsługowe należy powierzyć autoryzowanemu serwisowi. Naprawy i przeglądy bram, a w szczególności sprężyn, lin nośnych oraz urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację (zabezpieczenia na przypadek zerwania lin nośnych oraz pęknięcia sprężyn), a także bębnów linowych i automatyki mogą być dokonywane tylko przez autoryzowany serwis.
Naprawy i przeglądy bram, a w szczególności sprężyn, lin nośnych oraz urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację (zabezpieczenia na przypadek zerwania lin nośnych oraz pęknięcia sprężyn), a także bębnów linowych i automatyki mogą być dokonywane tylko przez autoryzowany serwis.
Zachowanie przewidzianego przez producenta czasu sprawności urządzenia wymaga spełnienia wymogów użytkowania i obsługi.
Użytkowanie, czyli po prostu wykorzystywanie urządzenia do zadań przewidzianych przez producenta, w taki sposób, by urządzenie było w pełni sprawne przez maksymalnie długi czas zależy od:
- stosowania urządzenia zgodnie z zaplanowanym przez producenta przeznaczeniem,
- przestrzegania właściwości technicznych takich jak np. dopuszczalna nośność mostu przeładunkowego,
- wydajności pracy, np. przestrzegania dopuszczalnej liczby otwarć i zamknięć bramy segmentowej w czasie jednej godziny
- zaopatrywanie w części i środki eksploatacyjne,
- naprawy
Sam fakt udzielenia gwarancji na określony w karcie gwarancyjnej czas nie zwalnia użytkownika z obowiązku wykonywania płatnych przeglądów okresowych uzależnionych od ilości cykli lub okresu użytkowania bramy. W przypadkach spornych jest to często warunek uznania lub nie roszczeń z tytułu udzielonej gwarancji.
Krzysztof Skonieczny, Dyrektor Zakładu Serwisu
Istnieje jednak szereg zadań obsługi bieżącej, które przeszkolony użytkownik może przeprowadzić we własnym zakresie. Przykładowe czynności obejmują:
- przegląd lin nośnych – gdy zostaną stwierdzone oznaki uszkodzenia, przerwania, obluzowana lub swobodnego zwisania należy poinformować służby serwisowe,
- sprawdzenie dokręcenia śrub i nakrętek oraz szyn bieżnych – należy je dokręcić, jeżeli są poluzowane,
- inspekcja górnej, bocznych i dolnej uszczelek gumowych – w razie potrzeby należy je oczyścić,
- sprawdzenie stanu technicznego szyn bieżnych – w razie konieczności trzeba je oczyścić,
- sprawdzenie stanu rolek i ich łożysk, smarowanie łożysk – jeżeli łożyska lub rolki są uszkodzone, należy polecić wymianę autoryzowanemu serwisowi,
- sprawdzenie zawiasów na przypadek wystąpienia uszkodzeń, smarowanie w razie konieczności – te czynności może wykonać użytkownik, lecz wymiana zawiasów powinna być przeprowadzona tylko przez autoryzowany serwis,
- sprawdzenie wyrównoważenia ciężaru płata bramy przez sprężyny skrętne (dotyczy bram obsługiwanych ręcznie) – jeżeli płat częściowo otwartej bramy samoistnie unosi się lub opada należy skontaktować się z serwisem w celu zlecenia regulacji sprężyn skrętnych.
Obsługa mostów przeładunkowych wiąże się z szeregiem czynności, z których część może podobnie jak w przypadku bram, po przeszkoleniu wykonać użytkownik:
- codzienne sprawdzenie, czy nie wystąpiły widoczne uszkodzenia,
- cotygodniowe sprawdzenie działania wszystkich funkcji mostu przeładunkowego, nawet jeżeli nie są one wykorzystywane (sprawdzenia należy dokonać poprzez przeprowadzenie kilku pełnych cykli pracy),
- czyszczenie i smarowanie zgodnie z wytycznymi producenta,
- sprawdzenie poziomu oleju w zbiorniku.
Konserwacja roczna
W ramach konserwacji rocznej most przeładunkowy jest poddawany sprawdzeniu pod kątem wadliwego działania lub uszkodzonych części. Inspekcji podlegają wszystkie podzespoły mechaniczne, hydrauliczne i elektryczne. Wszystkie te prace, ze względu na stopień zaawansowania, powinny zostać powierzone autoryzowanemu serwisowi.
Zasady eksploatacji urządzeń są określane na etapie projektowania oraz podczas badań prototypów. Zgodnie z przepisami regulującymi zasady dopuszczenia wyrobów do obrotu na terenie UE, zasady eksploatacji muszą być załączone do każdego urządzenia. Zasady te opisane są np. w:
- instrukcji obsługi,
- dokumentacji techniczno-ruchowej,
- instrukcji użytkowania,
- dokumentacji serwisowej.
Szczegółowych instrukcji należy szukać w wymienionej dokumentacji. Przedstawione informacje nie stanowią instrukcji eksploatacji. Pokazują jedynie ogólne zasady użytkowania i obsługi, o których warto pamiętać, by wydłużyć czas eksploatacji bram i mostów przeładunkowych.