Artykuły

Stanowiska przeładunkowe – przegląd rozwiązań technicznych

No Comments

Dobrze zaprojektowane i wyposażone stanowiska przeładunkowe to duża oszczędność czasu, energii, a co za tym idzie pieniędzy użytkownika. W jakie zatem rozwiązania powinny być wyposażone nowoczesne doki przeładunkowe, aby były bezpieczne i funkcjonalne?

stanowiska przeładunkowe Stertil (2)Urządzeniami składającymi się na wyposażenie stanowiska przeładunkowego (doku) są miedzy innymi:
– brama segmentowa, rolowana, szybkobieżna
– urządzenie niwelujące różnice poziomów i umożliwiające wjazd na naczepę: rampy hydrauliczne, płyty ręczne lub dźwigniki nożycowe (podesty nożycowe)
– dopasowane uszczelnienie fartuchowe (plandekowe) lub pneumatyczne (dmuchane)
– odboje gumowe stałe, gumowe ruchome, sprężynowe służące ochronie fasady budynku przed uszkodzeniami
– naprowadzacze kół

Dodatkowymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo użytkowania doków przeładunkowych są:
– systemy automatycznej/ręcznej blokady kół (Combilok) pozwalające na zabezpieczenie przed przypadkowym odjazdem pojazdu
– sygnalizatory świetlne (semafory) wewnątrz i na zewnątrz budynku: zarówno kierowca samochodu i pracownik magazynu mają informacje o możliwości pracy
– logiczne układy elektryczne decydujące o kolejności wykonywanych czynności podczas dokowania pojazdów i pozwalające na pełną synchronizację zamontowanych urządzeń.

Co należy wziąć pod uwagę dobierając elementy techniki przeładunku?

Projektując doki przeładunkowe zawsze należy pamiętać o ich funkcjonalności, ale i o bezpieczeństwie użytkowania. Aby dok spełniał te funkcje, należy stosować sprawdzone rozwiązania producentów będących liderami w swojej branży, producentów posiadających własne działy technologiczne i potrafiący odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku. Urządzenia takich producentów często są wynikiem długich analiz i przeprowadzonych badań.  Zawsze należy pamiętać, że wbudowane urządzenia powinny być oznaczone tabliczką znamionową i posiadać deklaracje CE, jako kompletne urządzenie, a nie na poszczególne elementy składowe. Przed zakupem urządzenia warto zapytać o materiały, z jakiego zostały wykonane, poprosić o dokumentację techniczno-ruchową, instrukcje obsługi, kartę gwarancyjną. Oferta często bywa ogólnym opisem, ale prawdziwą wartość proponowanych rozwiązań możemy ocenić dopiero po wczytaniu się w dokumentacje.

Nowoczesna brama i dok jako bariera termiczna – które parametry techniczne wpływają na pozytywny bilans cieplny hali?

Stanowiska przeładunkowe projektowane są w zależności od potrzeb klienta, na które wpływają miedzy innymi warunki wewnątrz obiektu, używane środki transportu, różnice poziomów, czy rodzaj obsługiwanych ładunków.
Kompletny dok może zostać zaprojektowany jako otwarty, wówczas poziom zerowy dla bramy jest jednocześnie poziomem zamontowanej rampy. Brama dochodzi do płyty rampy, która przez płytę wychładza magazyn. Oczywiście można to zjawisko minimalizować poprzez oddolne ocieplenie płyty rampy izolacją PUR i zastosowanie dodatkowych uszczelek gumowych lub szczotkowych wokół rampy. Takie rozwiązanie stosuje się często w halach ogólnego przeznaczenia, bez sprecyzowanych wymagań na zachowanie termiki.
Zwiększone wymagania termiczne można zaspokoić przez doki tzw. zamknięte, gdzie brama osiąga swój poziom zerowy na jezdni – zamykając w ten sposób szczelnie dok przeładunkowy. Tego typu rozwiązanie i zastosowanie bram o odpowiedniej grubości panelu powoduje, że płyta rampy nie jest elementem wychładzającym przestrzeń magazynu, ponieważ nie ma kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym.
Kolejnym istotnym elementem są uszczelnienia bramowe pozwalające na doszczelnienie przestrzeni wokół dokującego samochodu. W przypadku doków zamkniętych warto zainwestować w uszczelnienie pneumatyczne minimalizujące przeciągi, poprzez ścisłe doleganie do powierzchni pojazdu, bowiem poduszki będące w ciągłym nadmuchu okalają pojazd znacznie szczelniej, niż w przypadku zwykłych uszczelnień fartuchowych (plandekowych) działających na zasadzie docisku.

Dobierając bramę i grubość jej panela również należy pamiętać o szczegółowym dopytaniu dostawcy o wartość przenikania cieplnego dla całej bramy łącznie z wyposażeniem: brama o tym samym wymiarze będzie miała różne wartości U w wersji z dodatkowymi okienkami, niż brama bez nich.

Jakie nowości w zakresie urządzeń przeładunkowych oferuje Kolbud?

Jako firma z długoletnim stażem na rynku, staramy się, przez nasze doświadczenie, proponować klientom sprawdzone rozwiązania i technologie – w końcu 31 lat na rynku zobowiązują. W dziedzinie techniki bramowej i przeładunku w ostatnich latach nie obserwuje się żadnych spektakularnych przeskoków. Wynika to miedzy innymi z tego, że samochody które dokują są podobnych gabarytów, środki załadunku, takie jak wózki widłowe również się zbytnio nie zmieniły na przestrzeni lat.
Wśród nowości, a raczej trendów, które da się zauważyć w branży, to elementy wpływające na szybkość procesu dokowania, ergonomię i bezpieczeństwo procesu:
– bramy o dużych gabarytach o wyższej prędkości cyklu (otwarcie/zamknięcie),
– bramy segmentowe o zwiększonym przekroju panela: 60mm, 80mm,
– rampy hydrauliczne pozwalające na otwarcie naczepy po jej zadokowaniu (stepped frame) co minimalizuje straty związane z otwarciem bramy praktycznie do zera,
– nowe, bardziej zintegrowane systemy blokady kół, zabezpieczające pojazdy przed przypadkowym odjazdem (Combilok)

Na co klienci zwracają uwagę wybierając rozwiązania techniki przeładunku?

Oczywiście cena zakupu urządzenia jest ważna i nie mam co do tego wątpliwości. Jednak w odniesieniu długoterminowym, przy inwestycjach skalkulowanych na kilkanaście lat, warto posłużyć się modelem całkowitego kosztu urządzenia na przestrzeni X lat.
Na taki model składają się miedzy innymi: pierwotny koszt zakupu urządzenia, koszt części eksploatacyjnych, koszt zużycia energii, koszt i częstotliwość obowiązkowych serwisów, dostępność części zamiennych. Przyjmując zakup pierwotnie tańszego systemu może na przestrzeni 5 lat okazać się droższym rozwiązaniem.

GWARANCJA: przy wyborze oferty jej długość ma znaczenie. Na słabszej jakości produkty producenci nie są już tacy chętni wydłużać tego okresu, mimo zastrzeżenia sobie w warunkach gwarancji częstszych okresów serwisowych. Niektórzy nasi kontrahenci posiadają 84 miesięczną gwarancje na urządzenia z przeglądami nie częstszymi niż 1 raz w roku.

SERWIS: klienci przy wyborze oferty również zwracają uwagę na dostępność serwisu. Jak wiemy wiele firm opartych jest na modelu JIT (just in time), wiec nie mogą oni sobie pozwolić na dłuższe przestoje. Kolbud posiada siatkę własnych techników zatrudnionych na umowę o pracę w różnych lokalizacjach kraju. W przypadku posiadanej stałej umowy z klientem, potrafimy zadysponować technika nie później, niż czas potrzebny na dojazd do siedziby klienta. Dla klientów, którzy zakupili u nas produkty posiadamy 24H linię wsparcia technicznego. Pozostałym klientom, nie będącymi naszymi kontrahentami zapewniamy indywidualny czas realizacji..

REFERENCJE i dotychczasowe realizacje. Co prawda nie ilość i wielkość się liczy, ale referencje są ważnym elementem układanki w budowaniu wizerunku firmy Kolbud. Liczne realizacje na przestrzeni lat pozwalają na możliwość prezentowania przyszłym klientom rozwiązań, w oparciu o zdanie tych, co się już zdecydowali na nasze usługi. Zadowolenie dotychczasowego klienta jest bowiem najlepszą referencją dla oferty naszej firmy.

STABILNOŚĆ firmy: i pewność ze za rok nie zniknie z rynku, bo co potem z gwarancją na zakupione produkty?

Nasza firma na rynku istnieje od 1990 roku. Możemy pochwalić się wieloletnimi relacjami z naszymi klientami, którzy po dziś dzień korzystają z naszych urządzeń i usług.

Czytaj więcej »

Bramy szybkobieżne ATEX dedykowane dla obszarów zagrożonych wybuchem

Bramy szybkobieżne ATEX to urządzenia Dynaco dedykowane do obszarów zagrożonych wybuchem. Wyróżniają się unikatową konstrukcją, która została zaprojektowana w sposób wykluczający wszystkie możliwe źródła zapłonu. Zamontowane w bramach systemy elektryczne są wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia zwiększające bezpieczeństwo. Detektor dolnej krawędzi oraz fotokomórka są iskro bezpieczne.